Aku kekadang kan ingin sekali berbicara mengunakan
bahasa yang tak ada sesiapa pernah faham..
menulis dengan tulisan yang tiada siapa pun akan dapat membaca nya..
berpuisi dengan segala isi tersirat dan tersurat.,yang langsung tiada siapa
boleh merungkai akan setiap maksudnya..
menghasilkan novel dengan 1001
watak yg mengambarkan aku...
tapi tak akan ada siapa yang pernah menduga cerita itu tentang aku.
Melukis dengan lukisan yang mengandungi 1001 makna.
tapi hanya aku sahaja yang boleh
menterjemahkan setiap maksud di sebalik itu semua..

Friday, July 29, 2011

Rindu

Aku rindu life aku yang dulu...
life yang di mana.. ada orang orang tersayang dalam hidup aku..
dulu aku mmg tak bebas, sebab Tok n Wan pun tak suka tenguk aku keluar sangat..
nak keluar boleh. tapi tenguk timing jugak lah.. tapi tak boleh kerap sangat..
kang kena bebel...

Masa kecik2 dulu.. pagi pagi je
Wan akan beli kan aku sebungkus nasi lemak dengan cekodok pisang..
sebagai sarapan..dan aku kena bancuh kan Wan milo 'o panas dan standby kan
roti kismis or Kuah apa apa untuk Wan cicah..
tenguk kan ubat Wan n Tok..

Then bila tengah hari.. Wan pergi ke masjid..
Ya.. Wan aku 5 waktu pergi masjid..
sebelum Wan balik dari Solat Zohor....
Aku dan Tok akan prepare makan tengahhari atas meja..
Selalu nya lauk ikan ikan ikan ikan.
dan dulu aku TAK MAKAN ikan. dulu lah.
sekarang dah boleh terima ikan dalam hidup aku,
Lauk selalu bukan sejenis lah.. Tok memang akan masak utk Wan.
kadang aku tolong kadang tak. haha aku ni pemalas..
kadang sampai kena bagi kata dua..

" hang nak makan.. hang tolong..kalau dak. hang toksah makan nasi "

actually bukan tolong apa pun.just teman kan kat dapur tu..
ada satu peristiwa ni..aku masih teringat..
aku sepatutnya tolong tok goreng kacang kalau tak silap.
but then entah macam mana . aku boleh merayap g rumah mak..
balik2 rumah je Tok dah membebel2. rupanya baju dia terbakar kena kat kuali.
baju dia jenis yang kena api boleh melekat tu..
nasib la tak kena kat perut coz pakai kain batik kan ..
huhuh cuak aku.. menyesal pun ada..

Hmm tapi sifat malas tu mmg susah nak pisah kan dengan diri aku..
mungkin sebab di manja kan. hahah wan pulak bekap kuat..
kalau tok suruh on suis kipas.. wan dulu yang bangun. kalau tok suruh
ambil air kat dapur..
aku memang liat. ye lah dapur gelap... tok n wan kat depan.. aku sorang sorang nak
g dapur .. memang melangkah setapak toleh belakang. setapak toleh belakang. sekali
tok jerkah. terus aku tak bergerak. akibat takut.. nak bukak lampu pun takut.
hahaha wan lah yang bangun ambik kan air untuk tok..
bila fikir2 .wahh penakut nya dulu aku. skrang relax je kt dapur. sampai kul 456 pagi..

Bila dah petang..selalunya .. kami akan berbaring sambil tenguk tv..
aku baring sebelah tok. dan wan duduk atas kerusi kesayangan dia..
Kalau tenguk tv.. actually tok ni tak nampak sangat. dia mendengar je la..
dan aku kalau tenguk tv. dengan sepenuh perasaan..
selalu nya tok akan tanya..

" haa da sampai mana ni haa.. apa jadi kat orang tu.. "

" laa awat pulak lagu tu. macam mana depa buleh tahu pulak ni "

hahahah jawapan aku simple je...


" alaa tok panjang la cite die... "

teruk kan aku? memula aku layan la. aku cite kan aje la pasal drama tu kat tok. bila tiap kali
tenguk tv je tok asyik tanya.. aku terus jawab " panjang lah cite dia "
memang biadap..kalau ada Nab kat rumah hahah Nab lah yang melayan. Tok memang tak kan tanya aku.
semua Nabila..

"Nabila. ambik kat aku ayaq segelas sat.."

" Nabila gambaq ni da sampai mana dah.."

Nabila lah yang jawab semua pertanyaan. pernah sekali aku sampai merajuk..
ada Nabila .semua Nabila. sampai aku pun dia tak tanya apa dah..
haha..


Nabila ni kawan baik aku .. :) sekarang kawan baik lagi la kot.. not sure. sbab tak rapat dah macam dulu :)

Nabila tak sempat mengenali Wan aku ... 

Bila dah malam..
Tok solat.. Wan pergi masjid..
kalau hujan baru wan solat kat rumah. kadang wan pergi jugak .. Hujan-hujan pun dia redah dengan basikal..
Aku? tenguk tv. aishh teruk teruk kan aku ni..
lepas solat.. kitorang siap kan untuk makan malam.
makan bertiga bersama.
kemudian tenguk tv.. makan atas meja makan. tak macam skrg. asal
makan je depan tv. depan pc huhu rindu nya nak makan kat dapur. atas meja makan ramai2.
hmm..

Kalau Khamis malam Jumaat.. wan selalu bawak balik nasi kotak..
dan aku lah orang paling bahagia..
hahaha makan sedap.....wan pun tak kisah aku makan.
sbb wan memang nak makan yang di rumah je..
rindu betul lah.. ishhh.... lepastu bila tetiba aku ada ADIK. haha masih tak boleh terima hakikat ni ada adik..
alaa aku x ngam lah dengan dia.. bila ada dia je. aku kena share. kena ber alah.. bosan betul..
wan bawak sebungkus je. kadang aku nak menang gak ~!! sebab haja tu bukan duk nan aku n wan n tok. dia duduk rumah mak, kadang dia tak datang rumah tok. memang aku yg melahap makan sampai habis dengan
bangga dan puas hati. hahah sangat kejam !

Malam2 wan suka betul layan berita dunia tv 1..
dunia hari ni ..berita tu bagi aku bosan kot.. serius bosan. suara pembaca berita yang macam
mengantuk.. antik gila suara. lepas tu kabur je gambar dia tak sharp.. warna2 kusam . tak ceria.
wan boleh layan berita tu sampai menganga mulut mengadap betul2 depan skrin tv..
aku sambil baring wat kerja sekolah.kadang angin gak. nak gak tenguk drama ke cerita apa yang menarik.
haha tok selalu cakap..

" melangut.. tenguk wartaberita. duniaa. macam nak jadi menteri "

haha tenguk dunia pulak tu.. adess rindu pula nak tenguk berita tu .hahaha..
aku dulu tak boleh macam sekarang. cukup time kena tidur. cukup time kena tutup tv.
tak boleh main langgar je..


tuh la serba sikit kisah dari pagi sampai malam...

ada yang aku tak nak makan. aku minta duit. aku sorang je beli nasi kedai.. sbb
tak nak makan ikan punya pasal.. aku memang teruk ~ kan..

kena tolong jahit baju wan..wan ni suka pakai baju buruk2 kain pelekat kusam2 pergi masjid..
padahal ada je kain pelekat n baju melayu baru.. aku lah tukang jahit. even aku langsung tak reti jahit..

pagi pagi jumaat. kalau rambut wan dah agak nak tumbuh. aku kena cukur kan. haha yang ni best.
sbab wan memang nak botak je pun. sebelum proses nak botak tu. aku main main la kepala dia. shave
sana sikit sini sikit. buat design itu ini. hahah  seronok..

time tok mandi. tok panggil minta tolong gonyoh belakang dia dengan berus mandi n sabun..
hehe rindu rindu kadang kami mandi bersama opss..

Tok kalau keluar. dia tak bawak aku. mesti dia beli kan Ribena .hahahah dah sampai umur 19 thn pun still
dia belikan ribena.. selalunya dia beli satu.. di sebab kan aku ada "adik" haha dia mesti sorok dulu dalam peti ais bila da malam malam baru dia cakap.. hahah terbaikk :)

skarang kan. aku macam tak ada makanan favourite pulak ~ ermm apa yang aku suka makan ek?
actually .. aku rindu la ayam masak merah tok.. rindu ayam masak kicap tok. rindu sambal ikan masin.
ahhh aku rindu nasi susu.. nasi durian .. rindu nak makan nasi yg tok suap.. rasa sedap je... sampai jilat jari tok... semua tok masak aku rindu .. semua tok masak adalah favourite aku kecuali IKAN. hahaha

sampai tok pernah cakap...
" laa ni hang tak makan ikan.. nanti kalau aku dah tak dak.. mesti hang makan ikan jugak!"

aku start makan ikan time aku kerja dulu.. sebab bosan la. lauk ayam dia yg sama je.teringin pula makan ikan sambal.actually dulu aku makan ikan. but ikan tenggiri je. aku panggil ikan bulat je.sbb tulang dia kat tengah je..so senang. n ikan sardin aku makan jugak. tapi sekarang. ikannnnnnn aku makan je. pandai je pilih isi n tulang hahahaha.. dah kena sumpah la tu kot hehe..

hmm rindu rindu rindu rindu..
rindu sangat sangat..
banyak lagi.macam macam lagi .
kalau nak share. memang banyak. ni random thing je yang aku terfikir saat ni yang buat kan aku tersenyum..

" Aku tak ada story macam orang lain..
coz my life is very simple..
tapi aku ada kenangan dan angan2 untuk di kenang ;)
cehh.. macam tak ada life je kan. hahaha "
 

Blog Template by YummyLolly.com - RSS icons by ComingUpForAir